mandag 21. april 2008

Oral Fixations Vol. 2 (Shakira)

CD-en jeg har valgt er Shakiras Oral Fixation Vol. 2, som hun gav ut i 2005. Hun er min favortittsanger, så å velge en av CD-ene hennes var et naturlig valg for meg. Coveret viser henne ved siden av et tre, de edle deler er dekket av grener, ellers har hun ikke en tråd på kroppen. Hun holder et eple i hånden, et dypt, blodrødt eple. Jeg er ganske sikker på at dette skal sybolisere Eva i Edens hage. Ved siden av henne oppi treet sitter det en baby. Coveret er vakkert og spesielt.



Jeg har undersøkt litt rundt om hvorfor det heter Oral Fixations. Hun har sagt i en del interviuer at det er fordi alt godt her i verden kommer fra og til munnen. Sangene hun synger, sakene hun står for, maten hun spiser, kyssene hun får, osv. Dette er del 2 av en helhet, som består av en plate med spanske sanger og en plate med engelske sanger. Alle sangene er individuelle, men noen er også blitt oversatt til engelsk på den engelske platen. De er så vakre og fylt av en kraft som er så fenomenal.



Jeg trengte ikke å gjøre så mye research for litt biografi. Hun er født 2. februar 1977 i en colombiansk by ved navn Barranquilla. Hun likte å synge som barn, men sanglæreren hennes sa hun lød som en geit. Hun har faktisk spilt i en såpeserie óg, men hun syntes selv at hun ikke dugde. Musikk har alltid vært en del av livet hennes, og hun har faktisk skrevet eller vært med på å skrive alle sangene hun synger. Hennes debut utenfor Sør-America ble med albumet Laundy Service

1 kommentar:

rødtoppen sa...

Christiane! jeg er så utrolig enig med deg, vi eier ikke selvdisiplin og pc'r har bare forverret undervisningen, vi lærer mye mindre og jobbingen vår er bortevekk.. det er trist og utrolig sant. Christina, du er også veldig flink til å skrive og fikk frem dette på en flott måte :)