fredag 6. juni 2008

Sommer kommer, sommer kommer...

Andre semester har gått i rasende fart. Det kan virke som i går at jeg stod skjelvende, nervøs og usikker foran døren til videregående, med stygge tanker om høye krav, dominerende 3.klassinger og den tanken at jeg var så psykisk "liten". Første skoleår er nå snart forbi og jeg har både gode og dårlige minner til gjengjeld. Jeg har hørt mange forskjellige historier om steget fra 10.klasse og hit, men jeg hadde aldri ant at det skulle bli så stort. På ungdomskolen var jeg vant til en prøve i måneden kanskje, men her har det vært uker hvor tre prøver, fremføringer eller innleveringer har fått plass. Stresset som hele tiden sitter i bakhodet ditt og gjør deg sliten og fortvilet, er til å få noia av.

Jeg tror jeg er skapt for å leve i et palass, mens tjenere mater meg med drueklaser. Sommerferien er noe jeg har sett frem til siden januar, og tanken på at den virkelig er like rundt hjørnet, er ubeskrivelig. Det skal bli så vidunderlig med ferie, bare ligge på et svaberg og sole seg, bade i havet og lese mange, mange bøker. Ha på seg flagrende sommerkjoler med blomster i håret, være lenge oppe og virkelig kjenne på hvordan det er å koble av. Men jeg ser likevel frem til 2.klasse, fordi vi da er kvitt det jeg mener er de verste fagene, og tre nye spennende tres frem. Jeg gleder meg uhorvelig mye til biologi, historie og filosofi, og kommunikasjon og kultur. Jeg tror og håper at skoledagen blir bedre når det er fag du selv har valgt. Men jeg vil helst ikke tenke på det nå. Nå er det håpet og ønsket for å ikke komme opp i muntlig eksamen som gjelder. Jeg skal mane meg frem til det.

Tusen takk for et flott år!

Ingen kommentarer: